Expertis

Strategi och position

Mobilitetsmarkanden är under stor förändring – kanske den största sedan bilens genomslag. Nya och gamla mobilitetsaktörer men också resenärerna är nu med och formar vad som av många i branschen definierats som ett nytt ekosystem för mobilitet. Transformationen innebär såväl förändrade/nytillkomna tjänster som förändringar i resebeteende som i affärsmodeller och kundägandeskap.

Beskrivning expertisområde strategi och position

Den pågående förändringen tydliggörs allt mer genom att fler aktörer som tex biltillverkare, hyrbilsleverantörer och aktörer som traditionellt fokuserat på att leverera linjelagd busstrafik experimenterar med såväl nya tjänster som affärsmodeller.

Som en del av den stora förändringen förutspås samtidigt en stor förflyttning av existerande intäktsströmmar eftersom konsumenten sannolikt kommer välja andra transportalternativ för att förflytta sig än vad man valt historiskt.

En spännande möjlig utveckling att reflektera över i sammanhanget är tex vad det får för effekter för mobilitetslandskapet och dess nuvarande aktörer när konsumenterna allt mer övergår från att köpa egen bil till att nyttja delade mobilitetstjänster? Kommer biltillverkarna hinna transformera sig i den takt som krävs för att även i framtiden leverera attraktiv mobilitet till sina kunder eller kommer konsumenten överge biltillverkarna till förmån för nya leverantörer av mobilitet?

I den allt mer accelererande utvecklingen är det centralt för såväl de existerande som nytillkomna aktörer att förstå sin omvärld, att analysera utvecklingen och med det som utgångspunkt definiera en önskad position i ekosystemet.

Det är dock långt ifrån bara kommersiella mobilitetsaktörer som bör ta pågående förändring på allvar och positionera sig för framtiden. Här kan och bör även offentlig verksamhet ta tydlig position. Det här eftersom effekterna inte bara handlar om affärsmöjligheter eller affärshot utan också i allra högsta grad om hur rörelsen påverkar utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.

Genom att offentliga aktörer, så som kollektivtrafiken, tydligt positioner sig men också samverkar med såväl regioner/städer/kommuner och det kommersiella mobilitetslandskapet kan vi uppnå en sund balans med syfte att uppnå hållbar mobilitet för alla.

IUS har genom många års erfarenhet, ett gediget personligt branschnätverk och eftertraktade mobilitetsexperter specialiserat sig på att stödja landskapets aktörer i deras viktiga positioneringsarbete.

Vårt mål är att vi genom vår rådgivning och stöd i verksamheters identitet och positioneringsarbete kan bidra till en ökad nivå av samverkan, en sund balans på en konkurrensutsatt marknad. Allt för ett mer hållbart samhälle.

Våra expertiser

Samverkan

IUS innovation har med utgångspunkt i de utmaningar som kollektivtrafiken står inför utvecklat en samverkansmodell som beskriver och definierar de element som vi ser krävs för att bedriva god samverkan i ett allt mer komplexare ekosystem. Utifrån modellen arbetar IUS i flertalet projekt där samverkansmodellen används som grund och anpassas och utvecklas utifrån respektive kunds situation, position och utmaningar.

Våra expertiser

Datadriven mobilitet

Med dagens utveckling ser vi det som en absolut nödvändighet att använda sin data i olika modeller. Det kan vara att genom artificiell intelligens eller maskininlärning bättre förstå sin kund för att på så sätt kunna skapa effektivare, mer individuella och optimerade erbjudande till sina nuvarande och kommande kunder.

SENASTE NYHETERNA

Webinar Elsparkcykeln: fara eller pusselbit i klimatomställningen?

Webinar Elsparkcykeln: fara eller pusselbit i klimatomställningen?

NYHET26-10-2021Webinar: Elsparkcykeln - fara eller pusselbit i klimatomställningen?Torsdagen den 21 oktober anordnade IUS innovation AB och TIER Mobility det digitala panelsamtalet ”Elsparkcykeln: fara eller pusselbit i klimatomställningen?”. I en panel med...

SvD debattartikel “Skär ner antalet elsparkcykelföretag”

SvD debattartikel “Skär ner antalet elsparkcykelföretag”

Att elsparkcyklarna är mobilitetssektorn kanske allra hetaste fråga har varit svårt att missa. Deras tämligen snabba intåg i städerna har väckt reaktioner från såväl politiken som den enskilde medborgaren–positiva och negativa.

NYHETSBREV

2 + 7 =

Tommy Vestlie

Tommy Vestlie

Affärsområdesansvarig

Gabriella Vettese

Gabriella Vettese

Affärsutvecklare

Fredrik Wadström

Fredrik Wadström

VD