NYHET

08-04-2021

IUS innovation expertis – Strategi och position

Mobilitetsmarkanden är under stor förändring – kanske den största sedan bilens genomslag. Nya och gamla mobilitetsaktörer men också resenärerna är nu med och formar vad som av många i branschen definierats som ett nytt ekosystem för mobilitet. Denna transformation innebär såväl förändrade/nytillkomna tjänster som förändringar i resebeteende som i affärsmodeller och kundägandeskap.

Den pågående förändringen tydliggörs allt mer genom att allt fler aktörer så som tex biltillverkare, hyrbilsleverantörer och aktörer som traditionellt fokuserat på att leverera linjelagd busstrafik experimenterar med såväl nya tjänster som affärsmodeller.

Som en del av denna stora förändring förutspås samtidigt en stor förflyttning av existerande intäktsströmmar eftersom konsumenten sannolikt kommer välja andra transportalternativ för att förflytta sig än vad man valt historiskt.

En spännande möjlig utveckling att reflektera över i detta sammanhang är tex vad det får för effekter för mobilitetslandskapet och dess nuvarande aktörer när konsumenterna allt mer övergå från att köpa egen bil till att nyttja delade mobilitetstjänster? Kommer biltillverkarna hinna transformera sig i den takt som krävs för att även i framtiden leverera attraktiv mobilitet till sina kunder eller kommer konsumenten överge biltillverkarna till förmån för nya leverantörer av mobilitet?

I denna allt mer accelererande utveckling är det centralt för såväl de existerande som nytillkomna aktörer att förstå sin omvärld, att analysera utvecklingen och med det som utgångspunkt definiera en önskad position i ekosystemet.

Det är dock långt ifrån bara kommersiella mobilitetsaktörer som bör ta pågående förändring på allvar och positionera sig för framtiden utan här kan och bör även offentlig verksamhet ta tydlig position. Detta eftersom effekterna inte enkom handlar om affärsmöjligheter eller affärshot utan också i allra högsta grad om hur denna rörelse påverkar utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.

Genom att offentliga aktörer, så som kollektivtrafiken, tydligt positioner sig men också samverkar med såväl regioner/städer/kommuner och det kommersiella mobilitetslandskapet kan vi uppnå en sund balans med syfte att uppnå hållbar mobilitet för alla.

IUS har genom många års erfarenhet, ett gediget personligt branschnätverk och eftertraktade mobilitetsexperter specialiserat sig på att stödja landskapets aktörer i deras så viktiga positioneringsarbete.

Vårt mål är att vi genom vår rådgivning och stöd i verksamheters identitet och positioneringsarbete kan bidra till en ökad nivå av samverkan, en sund balans på en konkurrensutsatt marknad. Allt för ett mer hållbart samhälle.

Läs mer

Webinar Elsparkcykeln: fara eller pusselbit i klimatomställningen?

NYHET26-10-2021Webinar: Elsparkcykeln - fara eller pusselbit i klimatomställningen?Torsdagen den 21 oktober anordnade IUS innovation AB och TIER Mobility det digitala panelsamtalet ”Elsparkcykeln: fara eller pusselbit i klimatomställningen?”. I en panel med...

Inbjudan webinar: Elsparkcykeln – fara eller pusselbit i klimatomställningen?

Inbjudan till frukostseminarium om hållbara och trafiksäkra lösningar i framtidens städer. Titel: Elsparkcykeln: fara eller pusselbit i klimatomställningen?

eHUBS International Academy

I förra veckan kunde eHUBS (e-Mobility hubs) genomföra ett av sina största evenemang – eHUBS International Academy. Eventet hölls i Bergen, Norge, och vår eminenta projektledare och expert inom mobilitetshubbar Anna Wadström var självklart på plats och deltog.

Paneldebatt för Tankesmedjan Mobilitet Sverige – Omstart kollektivtrafiken

Det är ett faktum att resvanorna för människor är förändrade, men hur arbetar kollektivtrafiken för att möta och/eller anpassa sig till de nya resvanorna? Handlar det om att återfå resenärer eller hitta nya kundgrupper för att öka volymerna i kollektivtrafiken?

Omstart kollektivtrafiken

Under pandemin har kollektivtrafiken tappat omkring 50% av deras intäkter. Många trafikhuvudmän pratar nu om en omstart och fokuserar på att få och återfå volymer gällande resenärer.

IUS innovation tar ställning och satsar på mobilitet

Efter årsskiftet har IUS innovation valt att fokusera enbart på mobilitet som affärsområde. Syftet med att fokusera bolaget grundar sig i en omställning i samhället, men framförallt drömmen och visionen om att nå en hållbar framtid för kommande generationer.

Biljett- och betalsystem lanserat i unikt samarbete mellan fyra kollektivtrafikhuvudmän

I april 2021 avslutades det mångåriga projektet ”Lynx-programmet” för de fyra trafikhuvudmännen Hallandstrafiken, Jönköpings länstrafik, Kalmar länstrafik och Länstrafiken Kronoberg. Programmet har inneburit ett mycket omfattande arbete kring bland annat biljett- och betalsystem.

Ny mikromobilitetsavgift sätter käppar i hjulen för elsparkcyklar

Det blir dyrt för elsparkcykelföretagen när kommunerna nu inför mikromobilitetsavgift. Avgifterna blir mer än dubbelt så höga jämfört med andra europeiska städer.

Dyrare med bil i pandemitider – samtidigt våras det för bildelningstjänsterna

Nästan hälften av Sveriges bilister ställer in planerade resor helt. Det är en av effekterna av den rådande Covid-19-pandemin som är tydlig. Det innebär att ett redan dyrt transportmedel har blivit ännu dyrare.

Clubhouse – Mobilitet Sverige

Visst har du väl hört om den senaste appen för auditiv kommunikation? iPhone-appen heter Clubhouse och lanserades i april 2020, redan i maj 2020 värderades appen för sociala nätverk till nästan 100 miljoner dollar. Plattformens tillväxt är talande för hur inflytelserik den redan har kommit att bli. Det är gyllene tillfälle för oss i mobilitetsområdet att nyttja detta verktyg för att nätverka och delta i inspirerande och kreativa samtal.

NYHETSBREV

3 + 8 =

Hör av dig till Anna om du vill veta mer!

 

ANNA WADSTRÖM

anna.wadstrom@iusinnovation.se

+46 736 60 69 47